Idag anses studenters nöjdhet och tillfredsställelse med en utbildning som viktiga. Det är lättare än tidigare för studenter att jämföra utbildningar och lärosäten genom sociala nätverk samt olika nationella undersökningar och studentbarometrar. Även inom utvärdering av högre utbildning används studenters värderingar av en utbildning som en av flera parametrar. Vad är det då som påverkar hur nöjda studenterna är med en utbildning? I artikeln Are more able students in higher education less easy to satisfy? publicerad i Higher Education undersöks studenters tillfredsställelse med sin utbildning utifrån tre olika perspektiv: grad av kapacitet, motivation och stimulerande lärmiljö. Resultatet visar att olika typer av stimulans under en utbildning har en avgörande betydelse för studenters upplevda tillfredsställelse. Vidare visas att mer kapabla studenter är svårare att tillfredsställa än medelstudenter och svagare studenter. I artikeln drar man slutsatsen att detta beror på att studenter med hög kapacitet inte får tillräcklig stimulans.

I tidigare forskningen har studenters tillfredsställelse ofta studerats i ljuset av olika mätbara parametrar, som till exempel antalet studentregistreringar, antalet avhopp och genomströmning, eller i ett perspektiv av new public management, där studenter ses som kunder som är viktiga att göra nöjda. I annan forskning har man lyft fram nöjdhet och tillfredsställelse som en nyckelfaktor när det gäller studenters beteende och förhållningssätt till sitt lärande och deras prestationer. Forskning visar också att studenter med hög kapacitet behöver högre grad av stimulans under utbildningen. Artikelförfattarna i denna studie lyfter fram komplexiteten när det gäller faktorerna bakom studenters tillfredsställelse, och att lärmiljöer och studenters motivation till studierna är betydelsefulla faktorer och att studenter som har olika kapacitet sannolikt upplever lärmiljöer och stimulans på olika sätt. Det finns en forskningslucka i vilken utsträckning studenters olika grad av kapacitet och motivation påverkar deras upplevda tillfredsställelse med en utbildning.

Materialet i studien utgörs av en enkät som gick ut till samtliga studenter på ett universitet med yrkesutbildningar i Nederländerna. Antalet svar som ingår i studien är 733, av vilka 58% gick de första två åren av en utbildning och 42% gick de avslutande två åren. Enkätfrågorna utgick från graderingar av studenternas egna upplevelser när det gäller vilken kapacitet de har, hur motiverade de var, hur de upplevde lärmiljö (stimulans) samt hur tillfredsställda de var. Enkätsvaren behandlades sedan med statistiska metoder för att urskilja samband mellan olika variabler och faktorer.

Resultatet från studien visar hur studenters kapacitet och motivation påverkar deras upplevda tillfredsställelse med utbildningen de går. Studien visar inget samband mellan kapacitet och motivation, vilket författarna uppfattar som anmärkningsvärt. Påverkan mellan kapacitet och tillfredsställelse samt motivation och tillfredsställelse är till stora delar länkad till studenternas upplevda stimulans under utbildningen. Stimulans kan ske utifrån kognitiva, kreativa och professionella aspekter. Studenter med hög kapacitet upplever sig mindre kognitivt och kreativt stimulerade, och också mindre tillfredsställda. Kreativa studenter upplever sig mer stimulerade och mer tillfredsställda. Slutsatsen blir följaktligen att studenter med hög kapacitet är svårare att tillfredsställa.

Studien har några viktiga begränsningar. För det första gjordes undersökningen på studenter som går praktiska högskoleutbildningar, som vård- och ingenjörsutbildningar. Hur resultatet skulle bli på teoretiska utbildningar är därmed inte undersökt.  För det andra utgår studien helt och hållet från studenternas egna upplevelser av sin kapacitet, sin motivation och sin tillfredsställelse. Att graden av motivation och tillfredsställelse bör vara baserad på upplevelser är helt klart, men för att få en mer objektiv grund vad gäller studenternas kapaceitet hade man behövt samköra enkätsvaren med studieresultat och betyg, vilket alltså inte gjordes i studien.

Kommentar: Artikeln belyser komplexiteten bakom studenters upplevda tillfredsställelse med en kurs eller en hel utbildning. Tillfredsställelsen är starkt kopplad till upplevd kognitiv och kreativ stimulans. Det visar också att studenters upplevda nöjdhet och tillfredsställelse är relativ i meningen att den varierar mellan olika studenter och vilken kapacitet studenterna har. Det kan vara så att också högpresterande studenter kräver högre grad av stimulans för att bli nöjda. Allt detta visar på att man skall använda studenters värderingar av en kurs eller en utbildning med viss försiktighet, i alla fall när det gäller graden av hur nöjda eller tillfredsställda studenterna är.

Text: Johan Berg, Kulturgeografiska institutionen

D. M. E. Griffioen1 & J. J. Doppenberg & R. J. Oostdam (2018): Are more able students in higher education less easy to satisfy? In Higher Education 75: 891 – 907.