Bedömning och återkoppling är två centrala aktiviteter inom högre utbildning. Det finns många studier som visar hur viktigt detta är för studenters lärande. De flesta av dessa studier handlar dock om lärarens bedömning av elevernas prestationer och lärarens återkoppling kring detta till studenten. I artikeln ”Giving or receiving feedback: which is more beneficial to students’ learning?” av Georgeta Ion, Angelina Sánchez Martí och Ingrid Agud Morell nyligen publicerad i tidsskriften Assessment & Evaluation in Higher Education rapporteras om en studie från ett spanskt universitet som istället undersöker effekterna av kamratgranskning, det vill säga när studenterna själva får bedöma varandras arbeten och ge varandra återkoppling.

Studien undersökte hur studenter upplevde effekter på sitt lärande både i samband med att de fick ta emot och fick ge omdömen och återkoppling på sitt eget och på studiekamraters prestationer. Studenternas bedömning användes inte för betygsättning och lärare var hela tiden med och styrde upp aktiviteterna. Enkäten besvarades av förstaårsstudenter på en obligatorisk kurs inom ett kandidatprogram i lärarutbildning. På kursen deltog 248 studenter och studiens stickprov bestod av 188 studenter som gått med på att delta i studien. I slutet av kursen besvarade studenterna en enkät som sammanställdes och analyserades med en rad statistiska redskap.

Resultatet visade att olika studentgrupper hade olika upplevelser. En grupp upplevde att det var mest lärorikt att bli bedömd och få återkoppling, en annan att det var mest lärorikt få bedöma och att få ge återkoppling, medan en tredje grupp var mer ambivalenta på denna punkt. Hur de upplevde kamratbedömningens effekt på sitt eget lärande varierade beroende på vilken av dessa roller som studenterna sällade sig till. Att engageras i bedömning och återkoppling gjorde studenterna mer aktiva och involverade i sitt eget lärande, ökade deras ansvarstagande och engagemang i uppgiften och självförtroende. Studien visade också på vikten av att ge och få bedömning för studenternas uppfattning om hur kunskap integreras och hjälpte dem att inse vikten av att ha fel som en komponent i lärandeprocessen. Resultaten styrker idén om vikten av aktivt konstruerande av kunskap hos studenter, istället för att enbart passivt få återkoppling. Genom att engageras i kamratbedömning och återkoppling tränas förstås studenterna i de färdigheter som krävs för detta vilket är till nytta i en framtida profession.

Kommentar: Ett viktigt lärospån från denna studie är detta med studenternas roll i sitt eget lärande. Att beredas möjlighet att ge återkoppling åt studiekamrater hjälpte dem att förbättra det egna lärandet. Detta är otvivelaktigt bra även för studenter utanför lärarprogrammen och att ge och få kamratbedömning och återkoppling kan vara studentaktiviteter väl värda att ge mer plats för i undervisningen.

Text: Sven Isaksson, Institutionen för arkeologi och antikens kultur

Georgeta Ion, Angelina Sánchez Martí & Ingrid Agud Morell (2019), Giving or receiving feedback: which is more beneficial to students’ learning?, Assessment & Evaluation in Higher Education, 44:1, 124-138.