Författarna Martin Poulter och Nick Sheppard inleder sin artikel "Wikimedia and universities: contributing to the global commons in the Age of Disinformation" publicerad i Insights: the UKSG journal, med att beskriva Wikipedias ekosystem som består av sexton tillgängliga projekt med bland annat Wikipedia, Wiktionary, Wikiquote, Wikibooks och Wikidata. Det är sedan tjugo år tillbaka, som Wikipedia existerar som fri encyklopedi med grundprincipen om öppen tillgång till kunskap (Wikipedia, 2020). Jimmy Wales, Wikipedias grundare, har uttryckt det encyklopediska idealet med mottot: ”Föreställ dig en värld där varje enskild person på jorden får fri tillgång till summan av all mänsklig kunskap” (Jimmy Wales, Slashdot, July 28, 2004).

Författarna anser att den visionen fortfarande gäller för Wikipedia, som är den tionde mest populära webbplatsen i världen. Under 2019 fanns till exempel mer än sex miljoner artiklar på engelska för trettioåtta miljoner registrerade användare. Med Wikipedia kan man redigera samt publicera innehåll som kan granskas av andra registrerade användare. Men det finns fortfarande brister i encyklopedin som till exempel osynliggörandet av vissa geografiska områden som till exempel Afrika. Författarna påpekar också att bara 18 procent av biografierna handlar om kvinnor i encyklopedin, oavsett språk.

Wikipedias uppgift är inte att samla data eller att skapa kunskap, utan att sprida fakta och dela källor. Wikipedia motverkar ideologiska åsikter och främjar behovet att verifiera alla källor. På så sätt kan man se likheter mellan högre utbildning och Wikipedia. Å ena sidan följer akademiska publikationer principen om referentgranskning (eng. peer review) där varje publikation granskas av två externa sakkunniga. Å andra sidan följer Wikipedia principen om transparens, vad avser historiken av alla ändringar som finns för en bestämd artikel. Författarna menar att man skulle kunna använda Wikipedia för att stödja studenter till att söka rätt källor, istället för att ha en negativ diskurs om encyklopedin. Det kan till och med vara en fördel att designa examinationer där studenter får förbättra encyklopedins innehåll eller granska vissa existerande källor. Wikimedia stiftelse stödjer Wikipedias utveckling med en specifik översyn på kunskap, granskning och källor.

Författarna genomförde en enkät bland lärosäten mellan oktober och december 2019 för att testa inställningen till Wikimedia. Det framgår att femtio lärosäten varav fyrtio från Storbritannien deltog i undersökningen. Sju universitet hade en betydande erfarenhet av Wikimedia, medan tjugosju hade en begränsad erfarenhet och sexton inget samarbete alls. Resultatet visade, att de flesta aktörerna som involveras på de olika lärosäten är bibliotekarier som använder Wikidata för att kunna förbättra citeringsmöjligheter eller för att dela innehåll. Vissa universitet anordnar "editathons" där online skribenter utvecklar ett tema och redigerar innehållet. Studien visade att många akademiker påverkade studenter negativt avseende Wikimedia. Studien påpekade även att några enstaka lärosäten erbjöd en Wikiresidens där en anställd från Wikimedia samarbetade med bibliotekarier för att förstärka kunskapsspridningen via Wikipedia. En Wikiresidens betyder att en person från Wikimedia kan koppla alla forskningsresultat och forskningsprojekt till Wikipedia.

Kommentar: Det finns en utmaning i att skapa ett effektivt samarbete mellan universitetsvärlden och Wikimedia. Å ena sidan har Wikimedia uttryckt en idealistisk diskurs om ”fri kunskap” och ”öppen tillgång”, å andra sidan har universitetsvärlden en negativ diskurs om Wikipedia som källa. Wikipedias syfte är inte att konkurrera med högre utbildningen, utan att förbättra delningsmöjligheter. Studien visar tydligt behovet av att förklara hur Wikipedia fungerar, så att forskare, lärare och studenter bättre ska kunna redigera, komplettera och granska innehållet i encyklopedin, (se Veronica Flodins "Låt dina studenter förbättra Wikipedia", AHF 8:2020). Vid Stockholms universitet har Centrum för universitetslärarutbildning i form av workshoppar för universitetslärare börjat samarbeta med Wikimedia för att se hur studenter och lärare skulle kunna använda Wikipedia som stöd för lärande.

Text: Christophe Premat, Romanska och klassiska institutionen

Sheppard, N., & Poulter, M. (2020). Wikimedia and universities: contributing to the global commons in the Age of Disinformation. Insights the UKSG journal, 33(1).

Nyckelord: Wikipedia, Wikidata, Wikiresidens, OER, öppna lärresurser, bibliotek, information, Wikimedia Commons, källkritik