I en nyligen publicerad artikel i Higher Education Research & Development fokuserar forskarna på studenternas upplevelser av kollaborativt lärande, liksom på hur utbildningens upplägg motsvarar deras förväntningar. Författarna försöker också ta reda på om upplevelserna påverkas av studenternas kulturella bakgrund.

Studien är utförd på en grupp magisterstudenter, som i Storbritannien studerade engelskundervisning för andraspråkstalare. Studentgruppen, som bestod av 245 personer, kom från hela världen. Sammanlagt 88 procent av studenterna kom från vad författarna sammanfattar som en konfuciansk kulturarvsbakgrund (CHC), medan övriga kom från Europa och USA. Genom en kombination av enkäter och fokusgrupper ville forskarna ta reda på huruvida studenter från olika studiekulturella kontexter har olika syn på nyttan av samarbetsinriktade läraktiviteter. Frågan är högaktuell, inte minst i ljuset av den internationalisering av högre utbildning, som vi ser idag.

Resultaten visar att en majoritet av hela studentpopulationen hade förväntat sig fler föreläsningar (55 procent) och högre grad av lärarinsatser (66 procent). Den förra siffran var något högre inom gruppen CHC-studenter, medan den senare var markant högre för gruppen ”övriga”. Båda studentgrupperna var också generellt positivt inställda till traditionell lärarledd undervisning. Trots att tidigare forskning indikerat motsatsen visade resultaten också att CHC-studenterna, i högre grad än övriga, ansåg kollaborativa läraktiviteter vara gynnsamma för lärandet (67 procent respektive 60 procent).

Artikeln lyfter fram många intressanta frågor, av vilka flera ännu är relativt outforskade. Den kanske viktigaste slutsatsen av studien är dock att kollaborativt lärande per se inte nödvändigtvis gynnar studenters lärande. För att uppnå de positiva effekterna krävs att läraktiviteterna har en tydligt kommunicerad målsättning, att de har en klar struktur och att läraren finns med i bakgrunden för att, vid behov, kunna vägleda studenterna genom uppgiften.

Studenterna behöver stöd för att förstå vad de förväntas göra och vad som är syftet med uppgiften. Behovet av tydlighet och struktur blir givetvis särskilt påtagligt i förhållande till studenter, som sedan tidigare är ovana vid kollaborativa lärformer, men det är samtidigt något som kommer alla studenter till godo, oavsett utbildningskulturell bakgrund.

Text: Annelie Gunnerstad, Juridicum. Texten är reviderad 2018-10-01.

Mairin Laura Hennebry & Kenneth Fordyce (2018) Cooperative learning on an international masters, Higher Education Research & Development, 37:2, 270-284