Examinationen är en viktig komponent i varje effektiv undervisningsstrategi eftersom examinationens utformning i hög grad påverkar studenternas inlärningsstrategier. Att utforma en lämplig examinationsform är därmed en utmaning eftersom examinationen måste vara väl tillpassad till utbildningens lärandemålen. Till detta kommer också hur känslig examinationsformen är för eventuella försök till fusk. Dessa utmaningar gäller inte minst för kurser som ges helt online.

Examination online

I ett försök att komma åt dessa problem testade ett lärarlag i företagsekonomi vid Griffith University, Southport, Australien att använda muntlig examination på en online-kurs i finansiering på avancerad nivå. Kursen sträckte sig över sex veckor och hade tjugo kursdeltagare. Artikeln inleds med en litteraturgenomgång kring online-examination, ett avsnitt som är matnyttigt bara i sig. Den visar att där finns en hel del olika bedömningsstrategier att välja mellan men att många av dem bland annat kräver speciella mjukvaror med allt vad det innebär av kostnader och annat. Genomgången visar också att återkommande problem med examination online rör frågor kring integritet, om hur man säkerställer studenternas identitet och hur man undviker plagiering, otillbörligt samarbete och fusk; examination online förefaller känsligt för dylikt. Givet dessa problem framför författarna att muntlig examination online kan vara ett attraktivt alternativ. I sin genomgång av litteraturen har de bara funnit två publicerade studier om online-munta. Den ena studien redovisar en tillämpning som i stort sett går ut på att genom muntligt förhör säkerställa att studenten faktiskt är författaren till en tidigare inskickad uppsats. Den andra studien handlar om en interaktiv muntlig bedömning där studenter intervjuade en klient för vilken en utvärderingsrapport tidigare hade skrivits. I båda fallen användes den muntliga examinationen alltså i kombination med andra uppgifter och tjänade både till att försvåra eller omöjligöra fusk och för att undersöka studenternas kunskapsdjup med följdfrågor. Något som också togs upp var det interaktiva med muntan och möjligheten till att öva och pröva studenternas kommunikationsfärdigheter och kvicktänkthet som den medger.

Tillämpning av muntlig examination online

I sin egen tillämpning använde artikelförfattarna tre delbedömningar på kursen: Först hade de en formativ online-quiz med 45 slumpade frågor som kom tidigt under kursen och som täckte kursinnehållet de första två veckorna. Den andra delen var ett tillämpat projektarbete. Syftet med projektet var att examinera studenterna på de praktiska delarna av kursen, problemlösning och tillämpning, analys och utvärdering av information. Den tredje var den muntliga examinationen, som i sig fyllde tre syften; att testa djupgående kunskap om kursens teoretiska begrepp, att komplettera och följa upp det tillämpade projektet, samt, att utveckla studenternas muntliga kommunikationsförmåga.

Som förberberedelse inför muntan hade 69 frågor delats ut tidigt på kursen som studenterna kunde använda som instuderingsfrågor. Studenterna hade också fått göra en testmunta och i samband med denna ge återkoppling åt varandra. Varje vecka hade de livesessioner då studenterna diskuterade frågor rörande den gångna veckans ämnen. Själva muntan var 30 minuter per student, den var satt att täcka 40 procent av slutbetyget, och samtliga examinationer genomfördes under loppet av två dagar. Alla examinationer sparades som ljud- och filmfiler. Studenten måste kunna legitimera sig i samband med muntan. Läraren på kursen var i detta fall också examinator. För att säkerställa och kontrollera examinationen användes en moderator, en annan lärare, som slumpmässigt valde ut sex stycken examinationer med höga, medel och låga betyg, i syfte att granska examinationens validitet.

Studentenkäter

Studenterna ombads att besvara enkäter rörande den muntliga examinationen såväl före som efter examinationens genomförande. Många studenter uttryckte oro inför muntan vilket sannolikt hänförs till att det är en ovan examinationsform. Författarna kunde i enkäten efter muntan notera en ökning i andelen studenter som tyckte att muntan var en lämplig examinationsform online jämfört med enkäten innan muntan. När studenterna fick frågan om att jämföra med en skriftlig examination svarade 43 procent att de tyckte att muntan testade deras kunskaper bättre än vad en skriftlig tenta skulle ha gjort, 36 procent menade att det inte spelade någon roll och 21  procent trodde att en skriftlig examination skulle bättre ha prövat deras kunskaper. I fritextfrågorna skrev flera studenter att de uppskattade examinationens konversationskaraktär och att de följd- och fördjupningsfrågor de fick hjälpte dem att prestera bättre. Studenterna noterade att formen var till nackdel för dem som inte hade så bra kommunikationsfärdigheter och att de som inte hade engelska som modersmål hade en nackdel. De uttryckte att antalet frågor de skulle förbereda sig för att besvara var för stort och några studenter uttryckte att de haft otur med att få frågor på just teman som de inte förberett sig så mycket på.

Lärarnas reflektioner

Ur lärarens perspektiv var den muntliga tentamen en adekvat och valid form av onlineexamination. Vid enstaka tillfällen laggade uppkopplingen men annars fungerade tekniken felfritt, men det gäller att kontrollera att den teknik man använder verkligen fungerar på tentamensdagen. Eftersom läraren var den enda examinatorn så var administrerandet och betygsättandet en grannlaga uppgift. Artikelförfattarna reflekterar över att för stora studentgrupper så måste den muntliga examinationen anpassas, och egentligen så gör den sig nog bäst för mindre till medelstora studentkullar. Författarna reflekterar över möjliga källor till skevhet eller orättvisheter i betygsättningen, och noterar en svårighet att sätta låga betyg i synnerhet på studenter med en trevlig personlighet. I artikelns diskussionsdel tar de upp för- och nackdelar med den muntliga examinationen online och konstaterar att den med all säkerhet inte är lämplig för alla typer av lärospån som kursmål kan ange. Tillämpningen av den muntliga tentamen måste arbetas in specifikt för varje form av kurs på ett genomtänkt sätt, mot bakgrund av examinationsformens för- och nackdelar och den aktuella kursens kursmål. Viktigt är också utbildningen av universitetslärarna i att administrera muntliga tentamen på ett vänligt sätt som stimulerar studenterna till att prestera sitt allra bästa.

Kommentar: Det här är en mycket innehållsrik artikel och jag har inte fått med allt. För mindre kurser och på avancerad nivå och uppåt så har jag låtit mig övertygas om att den muntliga tentamen kan vara ett mycket bra redskap på kurser online. Den försvårar fuska rejält men detta sker till priset av examinationens anonymitet. Att ha en moderator som granskar ett urval bedömningar kan kännas obekvämt för den examinerande läraren men moderatorn ska fungera som en stöttande kollega. Inspelning av muntan och sparandet av dessa inspelningar på ett korrekt sätt behöver organiseras. Formatet måste givetvis anpassas till aktuell kurs. Artikeln visar tydligt att skapandet av en onlinekurs inte bara är att översätta det vi har i en analog kurs, det handlar om att söka efter nytt eftersom det mesta av det vi har inte är direkt översättbart. Ett genomgående tema i artikeln är att muntan används integrerat tillsammans med andra, skriftliga examinationsformer. Det ger en strategi med kontinuerlig examination under kursens gång som medger att läraren har fortlöpande uppsikt över studenterna progression. Strategin gör det lättare att upptäcka studenter i behov av stöd i god tid, vilket annars är svårt, i synnerhet på en distanskurs. Även sammanställningen som artikelförfattarna gör av olika andra examinationsformer online är ett smörgåsbord av uppslag. Artikeln är väl värd att läsa i syfte att hitta inspiration till egen digital kursdesign.

Text: Sven Isaksson, Institutionen för arkeologi och antikens kultur

Studien
Akimov, A., & Malin, M. (2020). When old becomes new: a case study of oral examination as an online assessment tool. Assessment & Evaluation in Higher Education, 1-17.