Öppna distansutbildningar riktade till stora studentgrupper så kallade MOOC:s (Massive Open Online Courses) har ökat. Uppmärksammade problem med MOOC:s är det höga antal studenter som hoppar av påbörjad kurs samt en generell skev könsfördelning med en övervikt av manliga studenter. I ett försök att bemöta dessa och andra problem med MOOC:s har en grupp forskare och lärare vid University of Málaga, Spanien, testat att implementera slutna distanskurser riktade till små studentgrupper, så kallade SPOC:s (Small Private Online Course; ett begrepp myntat av Berkeleyprofessorn Armando Fox 2013).

SPOC:s är kurser som vänder sig till en särskild målgrupp som uppfyller kursens antagningskrav. De riktar sig till mindre studentgrupper varför kontakten med undervisande lärare kan bli närmare i jämförelse med MOOC:s. En kärna i SPOC:s är ofta användandet av korta videofilmer för förmedling av kunskap och instruktion samt självständiga aktiviteter för kursdeltagarna med självrättande test samt ibland även med olika peer-to-peer-aktiviteter.

Kursen som användes vid denna studie gavs för universitetsanknutna och hette "La programación didáctica: elementos y proceso de elaboración" (Det didaktiska programmet: Element och utarbetningsprocess). Ansökan till kursen var frivillig och enligt principen ”först-till-kvarn” med ett begränsat deltagarantal till 160 studenter. Med fyra lärare gav detta fyrtio studenter per lärare, vilket i jämförelse med MOOC:s är ett litet studentantal. Kursen gavs oktober till december 2019. Den var kostnadsfri att delta i, men att få ut kursintyg var belagt med en i artikeln ospecificerad kostnad. Kursen var uppdelad i tre block;

1. Policy: inom utbildning relaterad till didaktisk utformning och kursplanutveckling.
  2. Grundläggande element i didaktiska program: kompetens, mål, innehåll, metodik.
  3. Utvärdering: allmänna aspekter, kriterier, hur och när man ska utvärdera och aktuella föreskrifter.

Kursen gavs över sex veckor och gav tre ECTS. Bedömning på kursen gjordes med hjälp av självrättande frågeformulär samt en skriftlig uppgift som betygsattes av läraren.

Kursen utvärderades genom en enkät som validerats och som deltagare som fullgjort kursen frivilligt fick svara på – 102 svar erhölls totalt – och som sedan analyserades statistiskt. Resultatet visade att i generell jämförelse med MOOC:s hade denna kurs en hög genomströmning med 78,7 procent av deltagarna som fullföljde. 67,5 procent av deltagarna var kvinnor och 34,3 procent var män, vilket också är en generell skillnad gentemot MOOC:s. Drygt sjuttio procent av deltagarna hade tidigare deltagit i olika distanskurser. Resultatet av enkäten visar att en mycket stark majoritet av kursdeltagarna är översvallande nöjda med de allra flesta aspekter av kursen. I jämförelse med campusundervisning till exempel tyckte kursdeltagarna att SPOC-formatets flexibilitet var mycket fördelaktigt, i synnerhet när det gällde att passa in med arbete och familj. Där fanns också synpunkter som gav utrymme för förbättring när det gäller de tilldelade uppgifterna, tiden som kursen tog samt innehållsdjupet.

Författarna tar fasta på att denna typ av kurser kan designas för en specifik grupp deltagare säkerligen bidrar till den höga genomströmningen. Det avspeglas också i den stora andelen deltagare som tyckte att kursens innehåll var tillämpbart. Deltagarna var kort sagt mycket nöjda. Slutligen kommer författarna fram till att framtida versioner av SPOC-formatet kan förbättras när det gäller innehållsdjup, vissa tekniska problem som behöver lösas samt ökad interaktivitet.

Kommentar: Artikeln är en redovisning av en kursvärdering och baserat på detta en hyllning av SPOC-formatet i distansundervisning. Hur överförbara och generella dessa observationer, och slutsatserna som dras baserade på dessa observationer, är till andra kurstillfällen är väl tveksamt men texten är onekligen en källa till inspiration. Studien genomfördes innan anpassningar till pandemisituationen men reflektionerna kan ändå vara till nytta i samband med omvandling av campuskurser till distanskurser. Nära kontakt med lärare, meningsfulla uppgifter och ett flexibelt format för en differentierad pedagogik är alla aspekter som rent intuitivt låter tilltalande.

Text: Sven Isaksson, Institutionen för arkeologi och antikens kultur

Ruiz-Palmero, J., Fernández-Lacorte, J. M., Sánchez-Rivas, E., & Colomo-Magaña, E. (2020). The implementation of Small Private Online Courses (SPOC) as a new approach to education. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 17(1), 1-12.

Nyckelord: SPOC, innovation, högre utbildning, pedagogisk diskurs