Materialet i undersökningen utgörs av 2 926 nomineringar till åtta olika priskategorier av vilka Best Overall Teacher var den mest populära med 1 192 nomineringar. Nomineringarna är digitalt inskickade texter som motiverar varför en viss lärare bör tilldelas ett pris och dessa texter har analyserats i mjukvaran NVivo. Resultaten visar att fyra teman kan urskiljas som beskriver vad studenterna tycker att en pedagogiskt skicklig lärare gör: 1) anstränger sig mer än nödvändigt; 2) engagerar och motiverar studenterna; 3) bryter ner lärare-student-barriärer; 4) ger stöd såväl i som utanför undervisningen.

Även om syftet med lärarpriser av detta slag kan ifrågasättas, vilket tidigare forskning också har gjort, så menar artikelförfattarna att priser som det vid Edinburgh universitet inte bör dömas ut som endast ett popularitetspris. I det här priset är det kvaliteten i undervisningen så som den lyfts fram i motiveringarna som ligger till grund för valet av pristagare, inte antalet nomineringar en viss lärare får. Enligt artikelförfattarna finns det olika typer av undervisningsskicklighet och alla lärare kan utvecklas givet att de får lämpligt stöd för det.

Den metodologiska brist som föreligger med studien, nämligen att studenters motiveringar till lärarpriser antas motsvara vad de anser utmärker en pedagogiskt skicklig lärare, berörs i artikeln. Naturligtvis finns det dessutom många andra aspekter av pedagogisk skicklighet som inte är så synlig för studenterna, och som därför inte uppmärksammas i nomineringarna.

Resultaten visar att studenterna uppskattar lärare som tydligt anstränger sig utöver det som ingår i tjänsten. De beskriver i sina nomineringar lärare som är välorganiserade, kommer förberedda till undervisningen, tar till sig av kursvärderingar, förklarar kursinnehållet på rätt nivå och svarar snabbt på e-post. De uppskattar också lärare som engagerar och aktiverar studenterna.

Även personliga egenskaper såsom lärarens humor och karisma lyfts fram som något som gör studenterna engagerade i studierna. Och lärarnas eget intresse och entusiasm för ämnet gör undervisningen lustfylld även för studenterna. Att lärare bemöter alla studenter med respekt och därmed skapar en trygg och inkluderande miljö uppskattas också, och studenterna skriver långa motiveringar om de lärare som bemödar sig om att skapa relationer till sina studenter och lär sig namnen på dem.

Artikelförfattarna menar inte att resultatet av pedagogiska priser som detta ska tas till intäkt för att lärare bör arbeta på sin fritid för att hjälpa sina studenter med studier och annat, men det framkommer tydligt i nomineringarna att studenterna inser att de lärare som ändå gör det faktiskt anstränger sig utöver det vanliga och lägger mycket tid på sin undervisning och på sina studenter.

Kommentar: Undersökningen väcker frågan om huruvida detta material, fritt skrivna motiveringar om varför en lärare bör belönas med ett pris utan att det efterfrågas någon pedagogisk motivering eller beskrivning av lärarens pedagogiska verksamhet, verkligen kan antas beskriva vad studenterna anser utmärker en pedagogiskt skicklig lärare. Med tanke på de teman som framkommit ur nomineringarna tycks studenterna lyfta aspekter som har mer att göra med känslor av tillhörighet, att som student bli sedd och bekräftad samt bli bemött med respekt och förståelse. Det är heller inte givet att det är just de pedagogiskt skickligaste lärarna som man som student uppskattar mest. Att det blir ett sådant personfokus i nomineringstexterna beror förmodligen just på att det inte efterfrågas något om den pedagogiska verksamheten utan läraren som person hamnar i fokus.

Text: Jeanna Wennerberg, Centrum för universitetslärarutbildning

Tanya Lubicz-Nawrocka & Kieran Bunting (2019) Student perceptions of teaching excellence: an analysis of student-led teaching award nomination data, Teaching in Higher Education, 24:1, 63-80